Checklista när du handlar på nätet

  • Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och ”mirakelprodukter”.
  • Kolla upp företaget du ska handla hos. Kontrollera att det finns trovärdiga kontaktuppgifter till företaget och läs på internet om vad andra tycker om företaget.
  • Läs alltid köpevillkoren eller avtalsvillkoren innan du köper något från företaget.
  • Leta efter så kallade trustmarks på webbplatsen. Det kan vara en symbol eller ett märke som visar att webbplatsen är ansluten till ett visst märkningssystem och därför ska följa vissa regler. Observera att det finns olika märkningar som innebär varierande skydd för konsumenter. Det är därför viktigt att kontrollera vad en specifik märkning står för. Prova gärna att klicka på symbolen för att se om den leder vidare till mer information. Exempel på trustmarks är ”Trygg e-handel” och ”Certifierad e-handel”.
  • Prova att få tag på företagets kundtjänst. Företagets kundtjänst ska vara lätt att få kontakt med och informationen om kundtjänsten ska vara tydlig.
  • Kolla upp vad totalpriset blir. Ingår porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter?
  • Ta reda på hur lång tid det tar att få produkten.
  • Läs företagets riktlinjer för hur de hanterar personuppgifter innan du lämnar ut dina uppgifter.
  • Läs på företagets betalningssida hur du kan betala. Tänk på att om du betalar en vara i förskott, förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument – att hålla inne betalningen vid sen leverans.
  • Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka inte heller kortnumret via e-post.
  • Om du väljer att betala med ett kreditkort eller handlar mot faktura får du ett extra skydd genom att köpet då omfattas av konsumentkreditlagen. Du kan då vända dig till kreditgivaren, det vill säga kortutgivaren (banken) eller bolaget du har fått fakturan från, med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.
  • Kontrollera om du har ångerrätt och i så fall hur lång den är, om det är en webbplats utanför EU. Inom EU har du alltid 14 dagar ångerrätt. Kontrollera också vilka kostnader som är förenade om du ångrar dig.
  • Läs om produkten du ska köpa går att använda i Sverige, och kontrollera att eventuell garanti gäller i Sverige. Skriv ut och spara informationen.
  • När du handlar på nätet ingår du ett avtal. För att ingå avtal behöver du vara 18 år eller ha målsmans godkännande.